Grandes aspirantes eólicos manexan informes xurídicos para eludir os plans industriais

11/12/2008 | Tomás G. Morán

Consideran que quedarán eximidos de cumprir cos seus compromisos empresariais se reciben menos megawatts dos solicitados

A Xunta quere que parte da riqueza do vento quede en Galicia

A pretensión da Consellería de Industria de que os beneficios xerados pola enerxía do vento en Galicia repercutan na economía da comunidade podería chocar coa realidade xurídica. Grandes aspirantes do concurso eólico manexan informes xurídicos segundo os cales se un anteproxecto non recibe o total de potencia solicitada o seu promotor quedará eximido de cumprir co plan industrial, a gran baza de Industria para que parte da riqueza do vento quede en Galicia.

Na poxa eólica concorren máis de 150 proxectos que aspiran a máis de 30.000 megawatts, a pesar de que só se reparten 2.325. Na lista hai tres peticións de máis de 1.000 megawatts e case outra vintena de máis de 500. No entanto, no sector dáse por feito que a maioría de adxudicatarios teranse que conformar con pequenos paquetes de entre 100 e 300 megawatts.

Todos eses proxectos levan asociados uns plans industriais, a través dos que as empresas se comprometen a efectuar investimentos estratéxicos para a economía galega. Así, por exemplo, un grupo de empresarios uniuse para cambiar de localización a pasteira de Ence en Pontevedra. A cambio piden 638 megawatts. A dúbida é a que estarán obrigados se a consellería só outórgalles unha parte desa potencia.

Nese caso, algúns dos grandes aspirantes xa solicitaron informes xurídicos que lles eximirían de cumprir o plan industrial. «Cun megawatt menos, eu considérome liberado deses compromisos», explica un candidato ao concurso. «E se me dan a quinta parte do que pido espero que ninguén pida que faga a quinta parte do meu plan industrial, porque é imposible», advirte outro eólico que concorre con varios proxectos.

Ante a avalancha de peticións, e a consecuente necesidade de que a lista de adxudicatarios sexa moi repartida, a consellería pediu a última hora aos promotores que presentasen un plan industrial por cada parque solicitado. Diferentes fontes do sector explica que en moitos casos iso non foi posible. Media ducia de candidatos preséntanse con tres, catro e ata cinco anteproxectos. Algúns deles aspiran a varias decenas de parques. «Nós xa tiñamos o noso plan industrial elaborado, cos números botados, e decidimos mantelo. Non tiña sentido empezar de cero e presentar quince proxectos diferentes», explica unha destas fontes.

á poxa da Xunta acoden tamén diferentes aspirantes unidos en plans industriais conxuntos, vinculados todos a un mesmo fabricante de aeroxeradores. Eses compromisos, explica un destes operadores, poderanse manter coa potencia solicitada, «pero con menos megawatts non saen as contas». Ademais, engade esta fonte, «moitos números foron feitos hai case un ano, nunha situación económica diferente; agora, vos custos financeiros van ser maiores».

Outras fontes admiten que a única forma de garantir os plans industriais sería solicitar avais polo valor do investimento comprometido. Algo así está ocorrendo en Asturias, onde o Goberno do Principado acaba de lanzar o seu propio plan eólico. Segundo estas fontes, as autoridades asturianas esixen que os plans industriais sexan «comprobables, medibles e que estean avalados». «Asturias púidoo facer porque se trata de proxectos de menor contía. Aquí fíxose doutra forma, porque, entre outras cousas, un aval para garantir un investimento de 600 ou 700 millóns de euros pode ser costosísimo e pode encarecer demasiado a operación», explican.

O incumprimento dos plans industriais asociados ás concesións eólicas foi un dos grandes fracasos da política enerxética dos Gobernos do PP. Inicialmente, as eólicas comprometéronse a fabricar na comunidade os aeroxeradores que instalarían nos montes galegos. Trece anos despois, máis do 70% do investimento previsto voou de Galicia. Ademais, a Xunta cifrou en apenas un 30% o grao de cumprimento dos plans industriais por parte das empresas.